33 anledningar att vara feminist

De flesta duktiga feminister – både kända och okända – har den senaste tiden publicerat en lista med 33 anledningar till varför de är feminister. Inspirerad av dessa listor publicerar nu Jämställdhetsfeministern sin egen lista med feministisk standardkunskap uppdelad på 33 punkter. Häng med!

  1. Det är omöjligt för mig att vänta i 25 år på att 100% av alla studenter på svenska universitet ska vara kvinnor!!!!
  2. För att lika lagar för alla människor, oavsett hudfärg, sexuell läggning eller kön är kvinnoförtryck.
  3. För att könsmaktsordingen.
  4. Därför att pojkar inte ska få leka med bilar, för det ska flickor göra. Och därför att flickor inte ska få leka med dockor, för det ska pojkar göra. Så att det blir jämställt.
  5. Därför att det fortfarande händer att även kvinnor drabbas av våld. Endast män ska drabbas av våld.
  6. Därför att flickor inte ska få använda rosa kläder.
  7. Därför att bilder på nakna eller lättklädda kvinnor – och bilder på människor som kan tänkas ha sex – ska förbjudas. Som i Saudiarabien.
  8. Därför att män ska betala en extra straffskatt, för att de är män. Så att det blir jämställt.
  9. Därför att människor inte ska dömas, skuldbeläggas och nedvärderas utifrån sitt kön. Förutom män då, så klart.
  10. Därför att alla män förtrycker alla kvinnor.
  11. Därför att kvinnors problem och misslyckanden alltid är mäns fel och mäns problem och misslyckanden alltid är mäns fel.
  12. För att alla normer ska kritiseras och avskaffas, utom vår feministiska norm, som ska vara obligatorisk för alla att följa och hylla. För demokratin och jämställdhetens skull.
  13. Jag tycker att feminismen reder ut begreppen. Och om jag tycker något så är det så, för jag är feminist. (Ja den här punkten “stal” jag rakt av från Gudrun Schymans lista)
  14. Därför att allt är mäns fel.
  15. För att män och pojkar har så många privilegier att det är omöjligt att räkna upp dem alla – eller ens några av dem.
  16. Därför att män är våldsamma, förtryckande svin.
  17. En gång såg jag en kvinna som behandlades orättvist. Jag kan inte tänka mig att orättvisor även kan drabba män.
  18. Därför att om man inte tror på Könsmaktsordningen, så hatar man kvinnor.
  19. Därför att damallsvenskan har låga publiksiffror.
  20. Därför att skillnaden mellan flickors och pojkars betyg i svenska skolor inte är tillräckligt stor.
  21. För att även kvinnor kan råka illa ut i krig. Krig ska bara drabba män. Så att det blir jämställt.
  22. För att det alltid ska vara minst 50% kvinnor överallt i samhället. Utom inom oattraktiva och farliga jobb.
  23. För att män inte ska få ta del av barnbidraget och för att ogifta pappor även fortsättningsvis inte ska ha rätt till sina barn.
  24. För att alla svenskar ska leva sina liv exakt så som vi feminister har bestämt att de ska leva. Vi feminister vet bäst och alla ska göra som vi säger.
  25. För att män är det våldtäktande könet.
  26. För att alla män som anklagas för sexbrott automatiskt och genast ska betraktas som skyldiga och sättas i fängelse.
  27. För att inkvotering av kvinnor är jämställdhetsarbete, medan inkvotering av män är kvinnoförtryck.
  28. För att jag kan se de osynliga strukturerna.
  29. För att män som råkar ut för våld eller mördas får skylla sig själva.
  30. För att kvinnor alltid drabbas värst av allt. Bara för att de är kvinnor.
  31. För att kvinnor är minst lika bra som män på allt – och ska därför självklart alltid ska ha rätt till specialstöd, specialbidrag och specialrättigheter.
  32. För att vi feminister har känt efter och kommit fram till att alla problem och orättvisor drabbar flickor och kvinnor, medan alla pojkar och män glider fram på en räkmacka.
  33. Jag vill hylla kärleken. Halleluja! (Ännu en punkt som jag kopierat från Gurdun)
Tagged: , , ,

20 thoughts on “33 anledningar att vara feminist

  1. Anders August 25, 2013 at 8:14 pm Reply

    Jag böjer mig i stoftet och ställer mig i ledet. Jag är övertygad nu när jag sett ljuset genom din bländande argumentation. Känner mig pånyttfödd i en härlig skam för den jag är. Haleluja och amen!

  2. Pelle2 August 25, 2013 at 8:28 pm Reply

    Du är ljuset i mörkret Feministern. Jag,tar på mig tagelskjortan och piskar mig själv som straff för att jag är så usel att jag lät mig födas till man och därmed blev en del av de osynliga,patriarkala strukturerna.

  3. Pelle2 August 26, 2013 at 5:22 am Reply

    Såg att en punkt behövde ett förtydligande:

    “22.För att det alltid ska vara minst 50% kvinnor överallt i samhället. Utom inom oattraktiva och farliga jobb.”
    Borde stå: utom inom oattraktiva och farliga jobb där det skall vara 100 % män.

  4. Lisa August 26, 2013 at 4:00 pm Reply

    Att fnaska för gubbar är inget alternativ till feminismen bara lika billigt och sunkigt som din sort.

  5. Lisa August 26, 2013 at 4:03 pm Reply

    Pelle 2 din falska tönt spräng dig i bitar tillsammans med dina jon till polare! 😀

  6. Ligneto August 26, 2013 at 4:34 pm Reply

    Lisa verkar vara en riktigt inbiten antifeminist – alla kriterier är ju uppfyllda
    1, Säger emot vad en feminist säger
    2, trollar på nätet med personangrepp istället för argument
    3, är antagligen vit
    4, ser ned på kvinnor som tvingas sälja sina kroppar
    ^^

  7. Anders August 26, 2013 at 5:00 pm Reply

    Är det här ett skämt…? Jag kan tycka att feminism är förståeligt i viss mån (som t.ex. lika lön och straff för både män och kvinnor) men nu är det bara fånigt, vare sig det är radikalfeminism eller mjukisfeminism. Jag har inte orkat läsa igenom alla punkter men det räcker med punkt tio, fjorton och sexton för att förstå vilken nivå det här ligger på…

  8. Pelle2 August 26, 2013 at 6:40 pm Reply

    Är Lisa möjligen=Lotta online,Lena Lillie mfl nick eller är hon bara ännu en balanserad
    representant för radikalfeministerna ?
    Lisa, har du inga argument att komma med eftersom du tycker att dina meningsmotståndare skall spränga sig i luften ? Spännande också att du tror dig veta något om min personlighet och hur mina polare är. Fast förmodligen använder du dig bara av feministisk retorik där alla meningsmotståndare till feminismen är hatare och töntar.

    @Anders
    Ja ,sidan är en spegling och förstärkning av feminismens argumentation så ta det lugnt :-).

  9. Ligneto August 26, 2013 at 7:07 pm Reply

    Anders:

    Alla män förtrycker alla kvinnor.— Fanny Åström (@sinoes) July 16, 2013

  10. Lisa August 27, 2013 at 6:20 am Reply

    Pelle 2, som sitter bakom den kriminella signaturen Erik Wedin, som ibland kallar sig för “Daniel”, “Mariel” “RobJoh”, eller “Törnrosa” m fl och inte ens som anonym vågar visa arslet, bör hålla en jävligt låg profil. Hur tror ni puckon att ni ska kunna komma fram med ett gäng anonyma drägg som sysslar med kriminella metoder!? 😀

    Hur kommer det sig att er psykopat till ledare “Yakida” snart sitter inför rätta i dagarna som likt er andra jämtälldister sysslar med förtal och olaga intrång och trakasserar kvinnor? Han som ni går i ledband efter, inte speciellt smart marknadsföring. Han använder sig av samma sjuka metoder som ni jämställdistarslen, dataintrång, förtal och uthängning och några billiga småfnask som infiltrerar, ljuger och deltar i pövel för att få lite billiga komplimanger av ett gäng puckon, som inte ens vågar visa ansiktet, men gärna hänger ut privata kvinnor med skitsnack. Det kan man nog säga är defintionen på kryp och ynkryggar.

  11. Lisa August 27, 2013 at 6:36 am Reply

    Det bör kanske även läggas till i protokollet som en betydelsefull notering, att den “Lena Lillie” eller LottaOnline” du och andra jämställdsvin “Pelle2″” ofta nämner i tid och otid, var kvinnor som ni jämställdistsvin trakasserade, så de tvingades sluta blogga!

    Anledningen till att ni alla jämställdsvin är anonyma är att ni ser andra som er själva, lika falska och jävliga, så som de äckliga jävla kryp ert pack består av kommer bara finnas mörker och inget jävla ljus i någon tunnel. Stackars satar.

  12. Noger August 27, 2013 at 8:26 am Reply

    Det saknas en punkt som skulle bidra till förståelsen om feminism.
    Tyvärr får din lista 34 punkter, men det kan man tolka som att du menar mer allvar än andra feminister:

    34. Därför att flickor ska få använda rosa kläder om de vill.

  13. enstillaundran August 27, 2013 at 3:35 pm Reply

    Finns det bara 33 anledningar till att vara feminist? Det låter lite ynkligt.

    • Jämställdhetsfeministern August 27, 2013 at 3:48 pm Reply

      Nej nej, det finns lika många anledningar att vara feminist, som det finns förtryck och orättvisor som drabbar kvinnor bara för att de är kvinnor – dvs ett oändligt antal.

  14. Pelle2 August 27, 2013 at 8:23 pm Reply

    @Lisa
    Nej, jag är inte Erik Wedin.Erik har en egen blogg,vilket du vet,där han skriver vad han tycker om feminism och feminister. Han har förmodligen inget behov av att dölja sig bakom många nick till skillnad från dig. Men för all del, om det roar dig så får du väl tro att jag är Erik.Jag bryr mig inte ett dugg om vad du tror om det precis som jag inte bryr mig ett dugg om vad du har för åsikter om något så länge du “debatterar” på det sätt du gör.

    Om man inte kan kritisera sina meningsmotståndare på ett konstruktivt sätt utan ägnar sig att påstå en massa osanna saker och vara allmänt otrevlig så tycker jag att man skall hålla sig bland sina meningsfränder eller för sig själv.

    Kom tillbaka i debatten när du har något vettigt att säga så lovar jag att försöka bemöta dig på samma sätt. Om du däremot fortsätter på den inslagna vägen så hoppas jag att Jämställdhetsfeministern blockar dig från kommentarsforumet på denna blogg eftersom du just nu inte tillför någonting till denna blogg mer än att skapa irritation.

  15. Elon September 19, 2013 at 8:25 am Reply

    Vad fan är det här för skit? sämsta arument jag har hört…. Med dessa påståenden kommer man inte långt kan jag lova!!

  16. Maxi December 13, 2013 at 11:42 pm Reply

    Feminister. Jag skulle kunna betala för en rymdraket för att ni ska lämna denna underbara jord. Ni har skapat trubbel så det räcker

  17. […] drabbas värst när män dör i krig. Alla feminister med självrespekt publicerade en lista med 33 anledningar till varför vi alla ska vara […]

Leave a Reply

