När ska du maka på dig Jonas Sjöstedt?

Jonas Sjöstedt är en duktig feminist  och  som partiledare för Vänsterpartiet missar han aldrig en chans att passionerat tala om hur oerhört förtryckta och diskriminerade svenska kvinnor är. Gång på gång uppmanar Sjöstedt de svenska männen att maka på sig och lämna plats åt duktiga kvinnor. Gång på gång brandtalar Jonas Sjöstedt om det enorma problemet att fler män än kvinnor är chefer, direktörer och ledare – och att detta beror dels på det kompakta kvinnoförtrycket i landet och dels på att män tar alldeles för mycket plats. Gång på gång förklarar Jonas Sjöstedt för svenska folket att allt blir både bättre och mer jämställt, ju fler kvinnor som lyfts fram till ledande positioner.

Samtidigt har det nu gått 121 dagar sedan Jonas Sjöstedt nåddes av Jämställdhetsfeministerns uppmaning – på denna blogg och på Twitter – att maka på sig och släppa fram en duktig kvinna. Men trots det sitter Jonas Sjöstedt alltså kvar på sin maktpost och vägrar envist och själviskt att göra Vänsterpartiet jämställt. Jonas Sjöstedt vägrar ge upp sina manliga privilegier. Jonas Sjöstedt vägrar låta kvinnor ta plats. Men varför?

Känner sig Jonas Sjöstedt hotad av jämställdhet?
Är Jonas Sjöstedt rädd för starka kvinnor?
Är det viktigt för Jonas Sjöstedts självbild att ha makt över och förtrycka kvinnor?
Är Jonas Sjöstedt en vit, kränkt man?

Tydligen är det så. För, som Jonas Sjöstedt själv så ofta själv påpekar, så har feministisk forskning visat att vita, medelålders män är kolossalt rädda för att förlora sina manliga privilegier och sin makt. Jonas Sjöstedt är med andra ord ett typexempel på precis den sortens förtryckare som vi feminister kämpar emot: själviska vita män som är rädda att förlora sin makt och sina privilegier.

Men vi feminister tycker att alla människor – och ibland även vita män – förtjänar en andra chans i livet, trots att de begått grova fel och övertramp. Så jag frågar dig, Jonas Sjöstedt, ännu en gång:
När ska du maka på dig och släppa fram en duktig kvinna, så att ditt parti blir jämställt?

Jonas Sjöstedt

Jonas Sjöstedt – en vit medelålders man som vägrar släppa fram duktiga kvinnor.

Och nu till dagens vetenskapsquizz, som presenteras i samarbete med SVTs Vetenskapens Värld. Dagens fråga lyder som följer:

Varför är Victoria Dyring 13,7 centimeter kortare än många män?
(svaret hittar du längst ner i denna bloggpost)

Victoria Dyring tror inte på evolutionen

Den feministiska vitamininjektionen Victoria Dyring – mest känd för sin oförtrutliga kamp för att motbevisa evolutionen.

Svar på dagens vetenskapsfråga: “Varför är Victoria Dyring 13,7 centimeter kortare än många män?”
Jo, för att Patriarkatet har tagit hennes mat. Så klart! Det har nya feminitiska forskningsrön visat.

Men trots Victoria Dyrings ovedersägliga bevis för att det är Könsmaktsordningen och inte evolution och biologi som ligger till grund för människans fysiska utveckling, så finns det tyvärr fortfarande i Sverige 2013 vissa som klamrar sig fast vid den unkna naturvetenskapen och evolutionen. Sorgligt…

Advertisements

Tagged: , , , ,

31 thoughts on “När ska du maka på dig Jonas Sjöstedt?

  1. Pelle2 October 17, 2013 at 2:50 pm Reply

    Du är i högform Feministern. Så många kloka inlägg på så liten tid. Du lyser upp mitt höstmörka sinne med dina kloka iakttagelser :-).

    Håller med om att det verkligen är dags för den vita,kränkta patriarken Sjöstedt att lämna plats till en inkvoterad kvinna. Kanske rent av dags för två stycken helrör, förlåt språkrör, som i miljöpartiet ? Tycker att man kanske då skall passa på att kvotera in en feminist och flytta upp en redan aktiv kvinna och feminist ett snäpp i partiet. Tänkte då på Ulla Andersson i det ena fallet och kanske den duktiga feministen Moira Von Wright i det andra. Då blir det jämställt i Vänsterpartiets ledning.
    Sedan borde partiprogrammet ersättas av eller kompletteras med Scum-manifestet.
    Då skulle vänsterpartiet bli ett feministiskt föredöme..

    • Jämställdhetsfeministern October 17, 2013 at 4:56 pm Reply

      Ja det är märkligt att Vänsterpartiet har infört två kvinnliga språkrör… Ulla Andersson och America eller Rosanna Dinamarca vore ju fantastiskt! Och jämställt!
      Bara den vite medelåldersmannen Jonas Sjöstedt slutar förtrycka kvinnor och äntigen makar på sig, så kan det bli verklighet…

      Men Vänsterpartiets partiprogram är ju redan baserat på SCUM-manifestet… eller?

  2. David8 October 17, 2013 at 3:43 pm Reply

    Maka på dig nu Sjöstedt! Vi kräver en duktigt kvinna och ingen slemmig gubbe som bara “penis” och bara “könsmaktsordning” och bara “patriarkat” och bara “osynlig struktur” och bara “glastak”. Fäll honom för våldtäkt och “mäns våld mot kvinnor” också utan advokat med omvänd bevisbörda.

  3. David8 October 17, 2013 at 3:45 pm Reply

    Pepp!! Duktiga du!

  4. AV October 17, 2013 at 4:31 pm Reply

    Jag leker lite med tanken att Jonas Sjöstedt skulle kunna våldföra sig på stackars kvinnor på partikansliet och i riksdagens p(l)enissal. Jag och My Vingren har inte sett bevis för att så inte har skett, så det kan det ju. Vad har han att säga till sitt försvar? Killarna i MFJ kan förklara för honom varför han bör bevisa sin oskuld utan advokat. Som Fanny Sinoes Åström så fint formulerade det: “Det finns ingen god manlighet. Sluta bara att vara man.” Det du Jonas. Om du avsäger dig din manlighet kan du kanske få sitta kvar, som hederskvinna. Sveriges Kvinnolobby hjälper gärna till med de kirurgiska detaljerna. Sen blir du som klippt och skuren för partiledarrollen.

    • Jämställdhetsfeministern October 17, 2013 at 4:58 pm Reply

      Exakt!
      Det är dags att Jonas Sjöstedt slutar vara man – eller makar på sig. Eller helst båda.

    • Hjalmar October 18, 2013 at 4:07 pm Reply

      Feministisk rättvisa med kirurgisk precision is teh sht!

  5. Pelle2 October 17, 2013 at 8:07 pm Reply

    Ja, America och Dinamarca vore nog ännu bättre. Två feminister med invandrarbakgrund är ju oslagbart. Möjligen kan det bli ännu bättre om de är muslimer och HBT-personer fast det kanske de är ?
    Om partiprogrammet är baserat på Scum så har de inte skrivit ut alla detaljer om hur man skall mörda män och att män är vandrande dildosar. Fast det kanske är underförstått och väl känt för de upplysta feministerna i vänsterpartiet ?
    Som en del av patriarkatet har jag inte lärt mig allt om feminismen ännu men jag jobbar på det ;-).

  6. kimhzabremersbodega October 17, 2013 at 8:18 pm Reply

    Jämställdhetsfeministern: Du fångar det hela fenomenalt.

  7. […] Jämställdhetsfeministern vill att Sjöstedt ska maka på sig […]

  8. Jan October 18, 2013 at 4:21 pm Reply

    Undrar just vilka manliga härskartekniker Östermalmsgubben ska spela ut nu för att slå vakt om den plats som rätteligen ska gå till en kvinna? Nu torde det bli ett ivrigt patriarkalt bastande och älgjagande för att smida kvinnofientliga planer tillsammans med de andra gubbslemmen…

  9. Fredrik S October 19, 2013 at 7:17 am Reply

    Jag har svaret!!
    Jonas kan kasta om bokstäverna i sitt namn, och så Vips!, så blir han Sonja!!

  10. Pelle2 October 19, 2013 at 11:05 am Reply

    @ Fredrik S
    Han behöver nog lite hjälp av kvinnliga könshormoner och kvinnolobbyns vassa saxar
    också för att fullt ut bli en kvinna. Dessutom blir han ju en transperson också vilket måste vara en stor bonus ;-).

  11. Simon October 19, 2013 at 8:52 pm Reply

    Nu är det väl så i de flesta partier att man inom partiet väljer en kandidat att representera partiet. Alltså även om han säger upp sin post till förmån för en kvinna så är det inte säkert att en kvinna kommer få leda partiet efter hans avgång.

    Jag skulle inte bli förvånad om vänsterpartiet får en kvinna som partiledare någon gång snart, men det måste vara en som valts inom partiet. Jag skulle däremot bli mer förvånad om m, kd eller sd fick en kvinnlig partiledare. Jag tror aldrig moderaterna ens kvinna som nominerad. Det är DÄR förändring för feminism bör ske. Inte i ett parti som främjar för det.

    Jag är glad att Sjöstedt leder partiet. När jag ser en kvinnlig kandidat med rätt kvalifikationer inför rätt position så röstar jag gärna på henne. Men be inte en kvalificerad man som blivit framröstad av såväl kvinnor som män att flytta på sig. Det är lika illa som att be en tränare i ett lag spela med sina sämre spelare för att det ska vara mer jämlikt. Då skulle laget förlora. Jag tror att vänsterpartiet skulle förlora röster om man väljer en kandidat utefter kön istället för vad man själv tror på.

    • Jämställdhetsfeministern October 20, 2013 at 11:22 am Reply

      Du är okunnig Simon – och behöver sätta på dig på genusglasögonen!
      Att säga att en man är “kvalificerad” och därför måste få sitta kvar och att det inte finns en “kvinnlig kandidat med rätt kvalifikationer” är två klassiska argument från män som vägrar släppa ifrån sig sin makt och sina privilegier. Som Jonas Sjöstedt själv ofta påpekar, så väljs män till ledarposter bara för att de är män – så för att undvika att en någon väljs bara utifrån sitt kön, så måste man kvotera in så många kvinnor som möjligt på ledande poster.

      Och precis som Jonas Sjöstedt själv alltid säger, så finns det ALLTID duktiga kvinnor som är minst lika bra som männen. Dessutom har ju feministisk forskning visat att allt blir bättre ju fler kvinnor vi har i ledande positioner och att när en organisation är ledd av en man så är det kvinnoförtryck. Vänsterpartiet är det riksdagsparti som hårdast driver dessa frågor – och då blir det ju väldigt, väldigt konstigt om också det partiet leds av en medelålders vit man, som påstår att det inte finns någon kvalificerad kvinna som han kan lämna över makten till. Eller hur Simon?

  12. Pelle2 October 20, 2013 at 2:38 am Reply

    @Simon
    Om vänsterpartiet nu har en ledare som tycker att män hindrar kvinnor från att ta sin rättmätiga plats som ledare i olika sammanhang så får han väl ta konsevensen av det och avböja sin position som ledare för V. Allt annat är hyckleri. Det är ju lätt för någon att säga att andra skall avstå sin position medan man själv sitter kvar på sin egen priviligierade position.
    De andra partierna,utom FI, har aldrig sagt att de är feministiska partier så därför är det inte relevant att hänvisa till dom för att slippa byta ut Jonas Sjöstedt mot en kvinnlig partiledare, Enligt feministisk teori så är det ju ok med kvotering för att få fler kvinnor på ledande positioner oavsett om det finns män som är mera kvalificerade eller ej. Så bort med dig Jonas ;-).

  13. Simon October 21, 2013 at 12:51 am Reply

    Tror säkert det finns lika många “kvalificerade” av båda könen. Men att visa sina egenskaper och sättet att uttrycka det på är stort i val av partiledare. Uppenbarligen röstade flest ur partiet på Jonas. Jag tycker inte han bör kliva ner på grund av att de flesta inom partiet röstat fram honom.Jag tror inte heller att det är kvinnoförtryck i alla organisationer som leds av män eller att ALLT blir bättre ju fler kvinnor vi har i ledande positioner. Med det argumentet bör världen vara bättre med 100% kvinnor i partitopparna, och i riksdagen, regeringen, etc. Svårt att undersöka en sådan sak, och sedan dessutom hävda att det är “feministisk forskning”. Med kvalifikationer menar jag alltså en kvinna som tar för sig och för retoriken mot oppositionen bättre än Jonas.

    Om jag säger att historien har visat att män är bättre på att styra än kvinnor så skulle det vara sexistiskt och diskriminerande. Oavsett vilka belägg jag haft för det. Att däremot hävda att allt skulle bli bättre i ett matriarkat kan man bara inte kalla för forskning då det inte alls var bättre i de matriarkat som existerat på jorden. Mycket handlar om den perception forskaren väljer att se.

    Jag minns när Mona Sahlin var partiledare och tyckte det var onödigt att byta när det väl skedde, jag var en av de som hoppades att Margot Wallström skulle acceptera att ställa upp som partiledare om så blev fallet (skulle förmodligen bli bästa partiledaren sedan Palme). Men man kan inte tvinga henne om hon inte vill. Men jag tänker inte rösta fram en person till en ledarposition enbart på grund av kön. Kvalifikationer är så mycket mer än retorik, övertalningsförmåga, ambitioner, kunskap. Men kön hör INTE till kvalifikationer.

    Att sedan säga att den som av majoritet blivit framröstad bör avgå är som att säga att ett parti som vunnit ska avgå. Det kommer nog aldrig ske om de själva inte känner för det. Och jag tror inte att man MÅSTE kvotera in kvinnor på liknande positioner. Kvotering är bra i vissa fall, men inte i alla. Jag tror och hoppas att fler kvinnor kommer ställa upp till alla partiledarpositioner. Må bästa utmanare få representera partiet.

    • Pelle2 October 21, 2013 at 4:43 am Reply

      Du argumenterar återigen för att det är rätt att ha en manlig partiledare i ett uttalat feministiskt parti vars manliga partiledare påstår att män på höga positioner skall flytta på sig.
      Varför är det bara andra män på höga positioner som skall avstå sin plats och inte Jonas Sjöstedt ? De andra männen på höga positioner har säkert också goda argument för varför de bör sitta kvar fast de argumenten brukar ni feminister döma ut som svepskäl och bortförklaringar.
      Om ni inte tror på det ni själva predikar när det gäller män på höga positioner så kanske ni skall revidera era åsikter ? Annars är ni enbart en gäng hycklare som har en standard för er själva och en annan för övriga människor.

      Du skriver vidare att energin skall riktas mot de andra partierna som inte säger sig vara för jämställdhet och jämlikhet. Vad jag vet har de aldrig sagt att de inte är för jämlikhet och jämställdhet men de har däremot inte sagt att de är feministiska partier och det är en helt annan sak. Jag och många med mig sätter inget likhetstecken mellan feminism och jämställdhet.Er variant av feminism pratar i stort sett bara om hur ni skall stötta kvinnor men ni har aldrig något problem med att män t.ex är missgynnade i vissa delar av lagen
      och att pojkar har problem i skolan.
      Desutom är det ointressant vad de andra partierna gör och inte gör i detta sammanhang.
      Det är ni som vill få bort män från höga positioner och inte de andra partierna.

  14. Simon October 21, 2013 at 12:53 am Reply

    Som jag tidigare skrev tror jag även energin bör riktas mot de partier som INTE säger sig vara för jämställdhet och jämlikhet. Det svider nog att se en man skriva om detta som så. Men jag har pratat med en del kvinnliga kollegor som håller med om det.

    • Jämställdhetsfeministern October 22, 2013 at 5:36 am Reply

      Din okunskap och din desperata vilja att klamra dig fast vid dina privilgegier är frapperande Simon!

      Självklart räcker det inte för dig eller Jonas Sjöstedt att bara säga att män (och då särskilt vita, medelålders män) ska maka på sig och släppa fram en kvinna – och sedan hävda att just du och Jonas Sjöstedt INTE behöver maka på er, just bara för att ni sagt att alla andra män ska maka på sig.

      Argumentet “just jag behöver inte maka på mig för att jag har skrikit högst om att alla andra män ska maka på sig” är ett av de mest patetiska exempel på hur vita medelålders män använder varje krumbunkt och härskarteknik som står dem till buds, för att behålla sin makt och sina privilegier. Det finns verkligen anledning att ifrågasätta vad du och Jonas Sjöstedt har för kvinnosyn egentligen!

  15. Rick October 21, 2013 at 7:38 am Reply

    @ Simon

    Du är ute på hal is nu. Har du någonsin sett en man avgå och ge utrymme för alla de duktiga kvinnorna som bara väntar på att lyftas fram? Nähä, inte det? Men nu sitter ju Jonas Sjöstedt på den perfekta positionen att avgå ifrån för att kunna gå till historieböckerna som den som inledde partiarkatets återtåg.

    Poängen är ju att en man först måste ha en position att avgå ifrån för att alla duktiga kvinnor ska kunna lyftas fram. Jag vet inte om du själv har någon position, Simon, men avgå ändå för säkerhets skull.

  16. Jan October 21, 2013 at 11:30 am Reply

    Simon, du får ju inte glömma bort att en kvinna måste vara dubbelt så duktig som en man för att få en position. Där faller ju ditt argument om att Jonas skulle kunna vara mer “kompetent” än en kvinna. Man kan ju inte vara mer kompetent än någon som är dubbelt så duktig….

  17. […] vägra maka på sig och släppa fram en duktig kvinna som Vänsterpartiets partiledare. Trots alla rop på jämställdhet så fortsätter Jonas Sjöstedt med sin systematiska diskriminering av kvinnor. Kom därför ihåg […]

  18. […] och att jämställdhet går ut på att kvinnor ska främjas på mäns bekostnad och att män ska maka på sig och lyfta fram kvinnor. Lessing uttrycker också stöd för tanken att pojkar så tidigt som […]

  19. […] för sexbrott har tillgång till advokater. Jämställdhetsfeministern kunde konstatera att den vite medelålders mannen Jonas Sjöstedt fortsatt vägrade maka på sig och ge plats och en duktig kvinna – trots kvinnors och […]

  20. […] synd det är om svenska kvinnor, att män är roten till allt ont och att män – särskilt då vita medelålders män som Jonas Sjöstedt – ska maka på sig, hålla käft och lämna plats åt en […]

  21. […] Det vill säga precis tvärtemot vad vita, privilgierade, medelålders, Östermalmsmän som t.ex. Jonas Sjöstedt gör. Men det finns ju (förhållandevis) fina, feministiska […]

  22. […] kampen mot Sveriges män är tre vita, rika, medelålders, priviligerade män: Stefan Löfvén, Jonas Sjöstedt och Gustav […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: