Alla män är skyldiga till våldtäkt – bara kvinnor är oskyldiga!

De senaste dagarna har en osedvanligt klok artikel av den duktige feministen Johan Ehreneberg, publicerad i Aftonbladet för 10 år sedan, spridits i sociala medier av oss feminister (t.ex här och här). Varför? Jo, för artikeln handlar om att precis alla män, utan undantag, är skyldiga till alla våldtäkter. Och vi feminister tyckte att det var viktigt att påminna om det ännu en gång, för det är en av hörnpelarna i vår tro.

Visst förstår vi feminister att det kan finnas en del män som (ännu) inte våldtagit kvinnor. Men det spelar ingen roll. Feministisk forskning har nämligen visat att män inte ska ses som individer, utan som en enda stor kollektiv organism – lite som myror i en myrstack, eller kolerabakterier som infekterat en (kvinnas) kropp. Om en man begår ett brott, är därför alla män automatiskt skyldiga till det brottet. Och den som är skyldigt till ett brott måste självklart också ta ansvar för dessa brott. Följdaktligen måste alla män ta ansvar för alla våldtäkter som drabbar kvinnor.

Är du man så är du med andra ord skyldig och ansvarig för alla våldtäkter – inte bara de våldtäkter du själv begår. Män bär en kollektiv skuld och har ett kollektivt ansvar för att sona sina brott och ställa saker och ting till rätta. Kvinnor är däremot oskyldiga och har inget ansvar.

Som om inte detta vore nog, så deltar alla män, genom sin blotta existens, i den kvinnoförtryckande Könsmaktsordningen och den avskyvärda våldtäktskuluren som drabbar alla kvinnor. Vilket ökar mäns skuld och ansvar ännu mer.

Det är glädjande att vissa män, som Johan Ehreneberg erkänner sin skuld och tar ansvar för alla våldtäkter och kvinnoförtryck. Och vi feminister kommer inte ge oss förrän alla män gör som Johan Ehrenberg och erkänner. Som Jämställdhetsfeminister kräver jag därför att alla män ska läsa denna bloggpost och Johan Ehrenbergs artikel om och om igen, tills de erkänner sin skuld och tar sitt ansvar.

Som feministisk man förstår Johan Ehrenberg att du som man är ansvarig för alla brott som begåtts av en person med samma typ av könsorgan som du. Enda sättet för dig att slippa undan din skuld är att byta kön.

Förtrycket mot kvinnor inom räddningstjänsten
Mitt förra blogginlägg, om hur manliga brandmän är ett problem som drabbar kvinnor och snarast måste åtgärdas, besvarades i kommentarsfältet med en video från en näthatare. Se nedan:

I videon lyckas inte den kvinnliga brandmannen, trots många försök, forcera en dörr. Samma dörr forceras sedan med lätthet av en man utan brandmannutbildning. Videoklippet används av suspekta mörkermän, som har den antidemokratiska och sexistiska åsikten att det är fel att slopa de fysiska kraven på kvinnliga brandmän. Som tur var fick näthataren svar på tal, från den kunniga feminsten Jan, som satt på sig genusglasögonen. Hen skriver så här:

Problemet med videon ovan är nog inte huruvida den kvinnliga brandmannen lyckas forcera dörren eller ej. Snarare är det nog så att programmet vädrar unkna fördomar. Är programmet genuscertifierat? Har det upprättats någon jämställdhetsplan? Har kommunens genusansvariga uttalat sig? Är dörren jämställd ( d v s anpassad efter kvinnliga brandmäns fysiska kapacitet)? Det här är något för genusforskaren doktor Ulrika Jansson att bita i. Den kvinnliga brandmannen ska naturligtvis ha ett rundhänt skadestånd för den uppenbara kränkning hon utsattes för.

Och med dessa kloka ord avslutar jag detta inlägg.

Advertisements

Tagged: , , ,

27 thoughts on “Alla män är skyldiga till våldtäkt – bara kvinnor är oskyldiga!

  1. David8 October 28, 2013 at 2:53 pm Reply

    Johans personliga skuld blir nog lättare att bära om han lyckas att portionera ut den jämt över alla Sveriges män. Men det skulle också kunna vara ett desperat försök att få strafflindring genom att peka ut knappt 5 miljoner andra brottslingar?

    I USA så ser man ju hur maffiamedlemmar kan sänka sina straff med upp till tio år genom att bara peka ut en handfull medbrottslingar (jämfört med Johans flera miljoner!). Johan måste ha gjort något horribelt in absurdum för att redan innan förhör behöva peka ut flera miljoner medbrottslingar. En någorlunda kompetent utredare, som kanske har lämnat genusglasögen i pannan, borde snart inse att Johan nog sprayar sina anklagelser både lite för brett och lite för desperat för att vara trovärdig. Han kan väl knappast ha hunnit att våldta kvinnor tillsammans med flera miljoner andra svenska män? Även om så är fallet så kan han väl ännu mindre komma ihåg namn och utseende på allihopa?

    • Jämställdhetsfeministern October 28, 2013 at 5:03 pm Reply

      Har man snopp så är man skyldig och ska ta ansvar för alla våldtäkter som har begåtts, begås och kommer att begås. Det har feministisk forskning visat.

  2. Pelle2 October 28, 2013 at 6:09 pm Reply

    Jag är bara förvånad att starka feministiska män som Tomas Wetterberg,Johan Ehrenberg,Axel Edgren,Kawa Zofalgary,Jonas Sjöstedt, Percy Barnevik,Talgbollen och Claes Borgström inte har anmält sig till närmaste fångvårdsanstalt och krävt att de skall bli fängslade.
    De är naturligtvis representanter för det onda patriarkatet,de patriarkala strukturerna och våldtäktskulturen precis som alla vi andra svenska,medelålders,vita män.Det skulle vara en väldigt stark symbolhandling om de tog sitt ansvar och anmälde sig som delaktiga i alla brott som har begåtts och kommer begås av män framöver.
    Vi har ju som sagt var ett kollektivt ansvar för allt dåligt som begås av män i samhället.

    Skulle tro att de aldrig kommer att behöva lämna sin anstalt eftersom brott begås dagligen av män i Sverige.

    Om alla män vore lika klarsynta som jan så skulle brandkåren bestå av minst 50% kvinnor. Det är ju bara att justera de förtryckande fysiska kraven lite så att det räcker att vara 1,65 cm lång,väga 55 kg och kunna lyfta 10 kg i bänkpress. Om hen inte klarar av att rädda en person pg.a sin fysik så är det patriarkatets fel lika fullt. Vi har ju tagit maten från kvinnorna
    så att de inte kan bli minst lika stora som män. Det har feministisk forskning visat.

  3. Malte Skogsnäs October 29, 2013 at 6:10 am Reply

    Undrar när Johan Ehrenberg våldtog någon senast.
    http://malteroxxx.wordpress.com/2013/10/26/annu-en-postmodern-epidemimyt/

  4. Rick October 29, 2013 at 5:56 pm Reply

    En insiktsfull debattör på Genusdebatten påpekade helt korrekt för ett tag sedan att vi män måste passa på för vi kan helt enkelt i misstag råka våldta någon kvinna. Jag har funderat mycket på det här och dras med samvetskval efter att ha promenerat på stan, för jag har antagligen våldtagit flera kvinnor under den tiden utan att ens märka det. Men sådana är vi patriarker.

    Beträffande den där dörren. Varför måste brandpersoner nödvändigtvis forcera dörrar? Här har vi igen ett exempel på patriarkatets hegemoni att definiera relevanta uppgifter. Om alla brandpersoner vore kvinnor skulle man inte längre behöva forcera dörrar.

  5. bashflak October 29, 2013 at 8:39 pm Reply

    OT – Kakan Hermansson bjuder på många kloka citat på sin blogg idag:

    ”Hatar du inte män, så hatar du kvinnor”

    ”Manshatet är en obetydlig prutt i patriarkatet”

    ”Det finns så mycket information att tillgå, t.ex. min blogg”

    http://nojesguiden.se/blogg/kakan/alskade-moa-manshat

    Rekommenderad av självaste Gudrun Schyman som kallade det ‘folkbildning’ på Twitter

    • Jämställdhetsfeministern October 31, 2013 at 11:48 pm Reply

      Jag håller med Gudrun Schyman: det här är folkbildning! Som Jämställdhetsfeminister ska jag försöka sprida dessa kunskaper till så många som möjligt.

  6. Henrik Sjöberg October 31, 2013 at 6:05 pm Reply

    Vad är det här för jävla nonsens? Den här sidan är ett enda stort skämt eller hur? Kan fan inte vara möjligt att det finns kvinnor dumma nog att tro på det här…

    • chade November 1, 2013 at 7:19 am Reply

      Klassisk härskartenknik från dig Henrik, att försöka trycka ned en feministisk folkbildare. Du borde skärpa dig och lyssna på feministern, så att du kanske lär dig något istället för att köra på i dina patriarkala härskarspår.

      Dessutom har Johan Erhenberg redan förklarat att det är män som är dumma, inte kvinnor.

      • Caroline G February 17, 2014 at 4:11 pm Reply

        chade: Då kanske det kan vara dags för dig att skärpa dig och börja lyssna på andra än feminister så att du kan lära dig något istället för att skriva patriarkat så snart en man kritiserar något?

        Är Johan Erhenberg din gud för att han säger något som passar dig? “Johan Ehrenberg säger detta, alltså behöver jag inte tänka själv.” Både kvinnor och män är både dumma och smarta. Försök inte skapa generaliseringar som ska gälla kön hursomhelst bara för att det passar dig. Det visar nämligen på att man är tydligt partisk. Dessutom går det emot den typiska feministiska idén.

  7. […] samhällsproblem: manliga brandmän. Oktober avslutades med att Johan Ehrenberg förklarade varför alla män är ansvariga för våldtäkter och bara kvinnor är oskyldiga. Kakan Hermansson förklarade pedagogiskt varför det är bra att hata män och Gudrun Schyman […]

  8. […] korkade svin de är och att de är skyldiga till allt som är dåligt och fel i världen (se t.ex. här och […]

  9. Caroline G February 17, 2014 at 11:31 am Reply

    Vad är syftet med detta? Det här är ett oerhört oproduktivt sätt att förstärka feminismen på, eftersom det helt enkelt inte faller med någon logik.

    Då bör också alla invandrare ha ansvar och skuld för att vissa invandrare begår brott? Eller alla kvinnor borde ta ansvar och skuld för att vissa kvinnor varit otrogna? Eller isåfall passar ju plötsligt argumentet attt det är kvinnors fel att det går dåligt i skolan för unga killar. Alla dessa går ju i samma mönster.

    Åter igen, vad är syftet med detta? Varför måste män tvingas må dåligt bara för att dem har samma könsorgan som andra individer av samma kön som betett sig illa? Helt obaserat på hur dem själva beter sig och behandlar sin omgivning.

    • Noger February 17, 2014 at 2:46 pm Reply

      Varför blandar du in invandrare i detta – de tillför ju samhället någonting, till skillnad från männen?!

      Det här med att skuldbelägga invandrare för att de har en viss grupptillhörighet, känns nästan lite rasistiskt faktisk! Inte alls värdigt ett feministiskt samhälle!

      Jag säger som Gudrun Schyman (frågan om invandrarskatt):
      “Nej, … det är ju en grupp människor som tillför samhället någonting. Här är det frågan om att vi lever i ett samhälle som har en maktordning som underordnar och diskriminerar kvinnor. Vi måste våga både se detta och diskutera hur vi ska komma till rätta med det, säger Gudrun Schyman, ledamot i vänsterpartiets feministiska råd.”
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=481180

      • Caroline G February 17, 2014 at 3:59 pm Reply

        Missförstår du mig med avsikt? Jag anser alltså inte alls de saker jag nämnde utan gav endast exempel på tankar av samma mönster för att syfta på att detta inte är en givande tankebana. När rasister gör det så är det fullständigt fel (vilket jag också anser alltså) men när kvinnor gör det om män, som i Sverige dessutom är en ännu större grupp – så ska det vara fullständigt logiskt och rätt och får inte kritiseras på något sätt.

        Du skriver: “de tillför ju samhället någonting, till skillnad från männen”. Skojar du med mig!? Självklart tillför ju män massor till samhället! Att påstå detta är rent ut sagt befängt. Och om du fortsätter stå vid denna ståndpunkt så har du ett tydligt förvridet perspektiv. Det känns dumt att jag ska behöva skriva detta men här lägger jag till några exempel på hur män bidrar till samhället: Exempelvis min pappa som, likt många pappor, har arbetat hela sitt liv och skapat en trygg ekonomisk situation för vår familj. Eller byggarbetarna som bygger upp husen vi har omkring oss och bor i. Eller att män står bakom arbetet för större delen av vårt samhälles teknik och tekniska utveckling. Bidrar inga av dessa män med någonting positivt till samhället?

        • Noger February 18, 2014 at 10:07 am Reply

          Det är Gudrun Schyman som säger att invandrare tillför något till skillnad från män. Hennes kunnande baseras på hela bibliotek av feministisk forskning!

          Feminismen strävar efter jämställdhet för både män och kvinnor, och att individens grupptillhörighet inte ska ha betydelse. Finns det något på denna sida som får dig att tvivla på det?

          • Caroline G February 18, 2014 at 11:28 pm Reply

            Aha! Nu har jag förstått. Jag kikade vidare lite eftersom allt kändes för märkligt och hjärndött. Spännande troll-sida ni skapat.

            • Ligneto February 19, 2014 at 5:07 pm Reply

              Trollsida!!?? Det var det värsta! Denna sida sprider de feministiska sanningarna! 😉

            • Jämställdhetsfeministern February 19, 2014 at 11:06 pm Reply

              Troll kan du vara själv. Jämställdhetsfeministern håller med Gudrun Schyman, Maria Sveland, Lady Dahmer och andra erkända, kloka och kunniga feminister. Antingen är du med oss eller så är du med Anders Breivik. Näthatare!

  10. Fredrik Toolanen July 21, 2014 at 4:52 pm Reply

    Var är ni feminister när mångfalden gruppvåldtar svenska flickor? Svar. Ni är så förbannat fega och patetisk med erat jävla feminist trams

  11. Isak August 10, 2014 at 4:14 pm Reply

    Haha, psycho psycho

  12. axel September 28, 2014 at 12:45 pm Reply

    Detta inlägg saknar verklighetsuppfattning. Så du menar att jag ska ta ansvar för vad alla män gör här i världen? Då borde alla män straffas hårt och om man skulle tillämpa denna logisk hos kvinnor borde alla kvinnor också bli straffade. Din tro är lika orimlig som F!:s partiprogram.

  13. veenekamp March 9, 2015 at 1:10 pm Reply

    Nämen …

    Det här är löjligt! Ett försök att dra uppmärksamhet utan att genomtänkt vad man säger! Alltså alla män är skyldiga för var och en våldtäkt som sker … oj då, är alla kvinnor då skyldiga för att några kvinnor säljer sin kropp? … stereotyper … Är alla muslimer skyldiga för några (så kallade muslimer) som gör hemska saker? … stereotyper … Är alla kristna skyldiga för vad några gör? … stereotyper … är alla barn skyldiga för bullying på skolorna? …

    Enligt NE.se:
    Stereotyp (franska stéréotype ’av fast eller oföränderlig typ’, av stereo- och grekiska tyʹpos ’mönster’, ’förebild’; ’prägel’), inom socialpsykologin: förenklad, ofta allmänt omfattad föreställning om utmärkande egenskaper hos alla som tillhör en viss grupp, t.ex. nation, ras, religion eller kön, också en där man själv ingår.

    Det löser inget att påstår sådana saker. Jag har aldrig varit respektlös mot kvinnor. Att läsa det här dumhet känns orättvis 8th hjälper ingen kvinna. Det bara gör det värre. Alla i samhället har ansvar för vad som händer eller som blir “tillåtit” i samhället! Inte bara männen eller bara kvinnor.

    Jag hatar dessa odjur som utför dessa hemska oacceptabla våldtäkter …om inte för min samhällsvetenskapliga då för ett mer egoistiskt skäll, jag har en fru och två flickor!!!!
    Lagen måste ändras och straffet mycket hårdare!!! Man får mer fängelse tid om man fuskar med skatt än när man våldta en kvinna.

    Flera ta den här med jämställdhet som en möjlighet att få uppmärksamhet men man ser lite eller inget som ändras till kvinnornas fördel.

    Vi bor i ett samhälle inte i två trädkojor med var sitt skyllt där det står “inga tjejer!” eller “inga killlar!”

  14. Tomas Larsson June 2, 2015 at 1:43 pm Reply

    Det här är för äckligt för att ens ta seriöst.

  15. Bamse och Puh March 2, 2017 at 10:21 am Reply

    Haaha det måste på riktigt vara ett skämt. Hahaha seriöst alltså… Snälla ni som snävar åt det här hållet. Skjut er i pannbenet och gräv ner er själva, gräv ner era fördomar. Att vara man exkluderar inte att samma individ är en mänsklig varelse. Snart öppnar ni väl Gulag för män. Allmän gulag plikt för män. Man ska veta att man är ett svin.

    Vem fan gjorde kvinnor och övriga som inte är män som här utmålas som skithögar till gudaskapelse utan brister? Herregud feminismen på internet är ett skämt. Gå och lägg er alltså. Herregud. Massa jävla B-människor som skriver och står främst och skriker artikelåsikter som de ovanstående. Herregud x)

  16. Gubbstrutt March 3, 2017 at 12:37 pm Reply

    Medelålders svenska män har investerat i porrindustrien och vill tjäna maximalt.
    Konsekvensen blir att våldtäkter legitimeras och unga killar förmedlas en mansbild som går ut på att objektifiera och förgripa sig på kvinnor.

    Svensk gubbägd porrindustri är skyldig till de övergrepp mot kvinnor som sker i Sverige.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: