Anna Serner: en klok feminist som sätter Lou Reed och andra gubbslem på plats.

Härom dagen avled den legendariske sångaren och låtskrivaren Lou Reed, efter en tids sjukdom. Och självklart var det kvinnor som drabbades värst. För Lou Reed var ju en man med vit hudfärg – ett gubbslem alltså. Och ännu värre: många av de som tycker om Lou Reeds musik är också de pojkar och män – det vill säga gubbslem. Med vit hudfärg. Och när beskedet om Lou Reeds död kom, så hade många av dessa män, trots sin hudfärg, fräckheten att öppet hylla Lou Reed. Avskyvärt! Att något sådant får förekomma i Sverige är i sig ett bevis för vilket förtryck svenska kvinnor är utsatta för. Jag tror alla förstår att vi feminister blev minst sagt upprörda.

Den som på det finaste och mest vältaliga sättet uttryckte det vi feminister kände efter att ha utsatts för denna fruktansvärda kränkning från Sveriges män, var Svenska Filminstitutets  VD  – den kloka feministen Anna Serner:

“Ledsen om jag kränker någons sorg. Men att det bara är gubbar som kommenterar Lou Reeds död? Hur de lyssnat på honom som 16-åringar i sitt pojkrum osv osv
. Gubbslemsvarning.”

När en vit man dör, så är det högsta prioritet att – precis som Anna Serner gjorde – så snart som möjligt göra ett uttalande och påminna alla om att män är gubbslem. Jag tror inte att någon, utom kanske de allra värsta nazistiska näthatarna och Breivikarna, innerst inne inte håller med om det. Så Anna Serner förtjänar att hyllas för ännu en strålande insats för feministisk jämställdhet! Vi i Sverige ska vara stolta att över att vi har en sådan klok och vältalig kvinna som vår kanske tyngsta kulturchef.

Anna Serner läxar upp resten av världen

Anna Serner på filmfestivalen i Cannes, där hon varnade resten av världen för att deras filmer kommer att bli irrelevanta om de inte snarast inför kvinnokvotering och svensk feminism.

Men vad händer? Jo, Anna Serner utsätts kritik från diverse näthatare (t.ex. här, här och här). Bara för att hon är kvinna! Skandal!

Låt oss hylla Anna Serner
Som motvikt till näthatarnas påhopp vill Jämställdhetsfeministern nu hylla Anna Serner, som är en av de klokaste, duktigaste och mest kunniga feminister vi har i Sverige. Att sätta Lou Reed och de män som sörjer honom på plats är bara ett av hennes många stordåd. Tidigare har Anna Serner bland annat vidtagit kraftfulla åtgärder för att säkerställa att kvinnor ska ha betydligt lättare att få stöd från Svenska filminstitutet än män och att minst hälften av svenska filmer ska göras av kvinnor. Så att det blir jämställt. Anna Serner har också infört en feministisk genusmärkning på film och verkar både nationellt och internationellt för att införa snoppräkning och att alla filmmanus ska skrivas om för att passera det feministiska Bechdeltestet. Som Anna Serner säger:

Det jag försöker göra är att lyfta frågan i alla tänkbara sammanhang. Både nationellt och internationellt. Jag har pratat inför alla europeiska filminstitut och betonat att vi måste hjälpa branschen att uppmärksamma detta.

Vi måste börja räkna och lyfta de resultat vi får fram. Jag har svårt att se historier som inte skulle kunna skrivas om och passera Bechdel-testet.

På filmfestivalen i Cannes i år påpekade Anna Serner att resten av världen måste införa kvinnokvotering och svensk radikalfeminism inom filmbranschen, för annars kommer resten av världens film att bli irrelevant. Citat:

Annars kommer filmen inte vara relevant i framtiden.

Så sant som det är sagt. Och tro inte att det är första gången som Anna Serner konstaterar att män – särskilt de med vit hudfärg – är äckliga, förtryckande gubbslem. Nedanstående kloka ord riktade Anna Serner till exempel för ett par månader sedan till Janne Josefsson och alla andra representanter för det slemmiga och våldtäktande könet:

anna_serner

Men trots dessa fantastiska stordåd är Anna Serner, precis som alla andra duktiga svenska kvinnor, gravt lönediskriminerad. Det konstaterar DN i den här artikeln. Anna Serner får ynkliga 1,5 miljoner av skattebetalarnas pengar i årslön. Annie Lööf och Lena Adelsohn Liljeroth är två andra som också drabbats. Och så finns det de som påstår att det inte finns någon systematisk lönediskriminering av kvinnor i Sverige…

Jag uppmanar alla mina kloka feministiska läsare att stödja Anna Serner i hennes modiga och viktiga kamp mot Lou Reed och alla andra gubbslem. Som Serner själv säger:

Mot dom – alla slem!

Tagged: , ,

17 thoughts on “Anna Serner: en klok feminist som sätter Lou Reed och andra gubbslem på plats.

  1. Ekvalist November 1, 2013 at 7:17 am Reply

    Det borde vara förbjudet att sörja eller beklaga när en man dör över huvud taget. Varje gång som en man dör bör detta firas. Då närmar vi oss SCUM-utopin en smula.

    Sörja ska vi göra när en man föds eller när en kvinna dör.

  2. lilycrowart November 1, 2013 at 10:58 am Reply

    Fint att få läsa Jämställdhetsfeministerns insiktsfulla synpunkter! ❤ dig Jämställdhetsfeministern!

  3. dolf (a.k.a. Anders Ericsson) November 1, 2013 at 11:57 am Reply

    Jag gillar ärligt talat inte det här inlägget. Det var illa nog att jag kände mig tvungen att ge kärringjäveln en rejäl skrapa i mitt eget inlägg om Lou Reed som egentligen var menat att vara något av en in memoriam och är helt fritt från mina vanliga sarkasmer och ironiseringar.

    • Jämställdhetsfeministern November 1, 2013 at 4:56 pm Reply

      Förstår helt och tycker att din inställning hedrar dig (sagt utan ironi).

      • dolf (a.k.a. Anders Ericsson) November 1, 2013 at 5:11 pm Reply

        … men rent allmänt uppskattar jag dina inlägg, Så vill inte göra en stor sak av det, jag förstår ju i alla fall utgångspunkten du skriver från.

      • Malte Skogsnäs November 1, 2013 at 9:56 pm Reply

        Jag gillar inlägget.

  4. dolf (a.k.a. Anders Ericsson) November 1, 2013 at 11:59 am Reply

    … jag vill helt enkelt inte göra mig lustig på något vis i samband med Lous död, även om den faktiska måltavlan förtjänar det.

  5. Avgå Serner | Susanna's Crowbar November 1, 2013 at 1:15 pm Reply

    […] Jämställdhetsfeministern här. […]

  6. Lisa Pan November 21, 2013 at 8:45 am Reply

    och detta skulle vara en feministsida? enligt mig är definitionen av feminism: alla ska vara jämställda. Det betyder varken att männen ska få det sämre, eller att kvinnorna ska få det bättre ÄN männen. Det jag och många andra “feminister” i samhället arbetar för är att kvinnorna ska höjas upp till männens nivå! Dock tycker jag att denna sida propagerar för manshat. “Anna Serner: en klok feminist som sätter Lou Reed och andra GUBBSLEM på plats”.
    Här arbetas hårt för våra rättigheter, MEN det betyder inte att vi ska sänka männens rättigheter för det…

  7. Uffe November 24, 2013 at 7:28 pm Reply

    Tack för din insiktsfulla artikel. Jag förstår nu att jag är en näthatare av rang och dessutom i så många former att man knappt vågar räkna upp dem alla. Jag är vit – sant, jag är man – också helt korrekt, och jag älskade Lou Reed – ingen tvekan. Jag har dessutom haft mage och fräckheten att i egenskapen av allt detta skriva en hyllning till Lou Reed, en synd jag nu insett var över all anständighetsgräns http://blogg.blaskan.nu/2013/10/28/in-memoriam-lou-reed/. Här kommer ett bevis på min nesliga natur så att Anna Serner kan gotta sig åt gubbslemmet och jag kan bli offentligt upphängd för lite hederligt spöstraff. Förlåt mig, för jag visste inte då vad jag gjorde.

    Uffe

  8. […] Som t.ex. Maria Arnholm, Veronica Palm, Alice Bah Kuhnke, Kakan Hermansson, Victoria Dyring, Anna Serner och Katrine Kielos – som alla kommit med fantastiska och helt ovärderliga bidrag till Sverige […]

  9. […] och feminister som varje dag kämpar på mot Sveriges pojkar och män! Mot dom, alla slem (som Anna Serner […]

  10. […] hur mycket denna feministmärkning av film har förbättrat tillvaron för Sveriges kvinnor. Tacka Svenska Filminstitutets  VD  Anna Serner för […]

  11. Guldbaggen blev Guldgubben | WTF? January 27, 2015 at 7:00 am Reply

    […] Men jag förstår inte, har inte Anna Serner en gång för alla förklarat att män bara är gubbslem? […]

  12. […] organisationer och institut som arbetar hårt för att åtgärda detta problem. Till exempel Svenska Filminstitutet. Hos Svenska Filminstitutet får du som är kvinna och har fel åsikter gratis råd om […]

Leave a Reply

