Feministisk badreklam!

Nu är den här igen – den avskyvärda och sexistiska badmodereklamen! Men som tur var har den feministiska organisationen Sveriges Kvinnolobby startat en kampanj för att stoppa detta otyg: #Reklamera. Kvinnolobbyn och andra feminister anmäler helt enkelt all reklam med lättklädda kvinnor i! Slutmålet är att bilder på lättklädda kvinnor ska förbjudas i Sverige. Pepp pepp!

Att företag som säljer badkläder för kvinnor visar bilder på kvinnor i bikini är ju lika sjukt som absurt och långsökt. Dessutom är det objektifiering – det vill säga kvinnoförtryck – att visa bilder på lättklädda kvinnor. Det har feministisk forskning visat. Nedan ser du ett typiskt exempel på en sådan avskvyvärd, unken och sexistisk reklam

Ickefeministisk reklam med slagord

Frunktansvärt. Avskyvärt. Upprörande.
Feministisk forskning har ju också visat att riktiga kvinnor inte alls kan se ut som på bilden, som leder till sjuka och osunda kroppsideal för kvinnor. Och självklart skulle en kvinna aldrig komma på tanken att vilja se sexig ut av egen fri vilja. Genusfotografen kan berätta mer om varför alla bilder på lättklädda kvinnor är pedofili, våldtäkt och patriarkalt förtryck.

Nej så kan vi inte ha det. På allmän begäran har Jämställdhetsfeministern därför tagit fram feministiskt jämställd bikini- och badreklam, där kvinnors kroppar inte exponeras. Så här ska det se ut om Jämställdhetsfeministern, Sveriges Kvinnolobby, Vänsterpartiet, Feministiskt initiativ och andra kloka feminister får bestämma.

En bikini från H&M:

A woman wears a burqa as she walks on a street in Saint-Denis

Män kan (som feministisk forskning ju tydligt visat) inte sexualiseras eller objektifiteras och reklamen för manligt badmode kan därmed även användas för kvinnors bikinitoppar! Så här:

Feministisk badreklam 3

Och för den riktigt vågade kvinnan som bejakar sin vackra sexualitet på sina egna (det vill säga våra feministiska) villkor, finns ju alltid American Apparel – här med en läcker, ungodmlig och populär baddräkt i feministiskt godkänt Victoriansk stil, uppburen av en kvinna med hälsosamt, sunt och feministiskt kroppsideal!

Feministisk badreklam 2

Ja, så kommer det att bli – även om Patriarkatet förstås stretar emot.
Men förhoppningsvis slipper vi höra något från männen, eftersom de (om allt går som planerat) kommer att vara fullt upptagna med att ta till sig Crossing Boarders FATTA!-utbildning i att sluta våldta – och istället lära sig anamma en ny mansnorm.

FATTA Jämställdhetsfeministern

Jämställdhetsfeministern stöder Crossing Boarders FATTA!-kapmanj för att få Sveriges män att ändra sin skadliga mansnorm. Och sluta våldta.

Advertisements

Tagged: , , , , ,

20 thoughts on “Feministisk badreklam!

  1. Maria April 30, 2014 at 8:24 am Reply

    Laetizia Casta är tydligen årets baddräktsmodell för H&M. Ja, svårt för majoriteten kvinns att se ut som hon, därför blir de arga.

    • Jämställdhetsfeministern April 30, 2014 at 12:32 pm Reply

      Nja inte årets. Och tyvärr blir inte de flesta kvinnor arga – men det ska vi feminister ändra på! Alla ska bli arga. Och bittra! Så att det blir jämställt…

  2. Rick April 30, 2014 at 9:01 am Reply

    Det var mycket bra att du under den där hemska bilden på bikini-modellen skrev att den är avskyvärd, för annars kunde någon sexist som i misstag hamnat här på sidan ha tyckt att kvinnan är attraktiv.

    Kvinnor tycker inte om att vara attraktiva – och allra minst se attraktiva ut. Det här har bevisats av genusvetenskapen många gånger om. Ändå fortsätter patriarkatet sätta upp planscher med detta fasansfulla budskap, med det enda syftet att osynliggöra kvinnorna.

  3. Pele2 April 30, 2014 at 11:04 am Reply

    Att en överhuvudtaget kommer på tanken att fotografera och dessutom publicera bilden av en kvinna i en annons för badkläder är ju rent ut sagt vidrigt. Det förstår väl alla att ett baddräktsföretag inte är ute efter att sälja sina produkter utan det är bara ett sätt för patriarkatet att sexualisera kvinnokroppen. Jag föreslår att sådana bilder blir förbjudna överhuvudtaget.

    • Jämställdhetsfeministern April 30, 2014 at 12:34 pm Reply

      Ja det är en viktig feministisk fråga! Förbjud bilder på lättklädda kvinnor!

    • Madonna May 2, 2014 at 3:32 am Reply

      Som straff för dessa vulgärt machistiska och omoraliska bilder borde de manliga cheferna för vederbörande företag – det är ju alltid män! – egentligen tvingas posera i sina bikinis, pumps och strumpbyxor. Just så kommer vi till rätta med denna vedervärdiga reklam!

      Det MAN inte kan stå för personligen ska man inte få visa upp eller sälja!

  4. Jan April 30, 2014 at 1:00 pm Reply

    Det lustiga är att ibland, när man har rätt utseende och ålder samt att det gynnar karriären, går det bra att fronta varenda söndagsbilaga och modetidning som finns. Se på kvinnorna på TV4: Hur många “löp” har Tilde de Paula gjort egentligen. Sedan, när andan faller på, ska det tas avstånd från samma objektifiering av kvinnor som man själva deltar i och får betalt för. Den här typen av hyckleri tycks vara alldeles naturlig för många feminister…

  5. mioamati April 30, 2014 at 9:50 pm Reply

    Som feminist reagerar jag starkt när män betraktar kvinnor.

    Som feminist reagerar jag starkt när män inte betraktar mig .

  6. […] Jämställdhetsfeministern: ”Feministisk badreklam!” […]

  7. rocki May 2, 2014 at 10:31 am Reply

    Det enda rimliga är att förbjuda kvinnor att bada annat än i hemmets skyddade utrymme, där de inte riskerar att bli utsatta för den vidriga och objektifierande manliga blicken. För deras egen skull och så att det blir jämställt! Det räcker nu!

    Pepp, pepp bästaste Feministern!

  8. Janne May 5, 2014 at 2:00 pm Reply

    Hur f-n tänker man när man skriver så här i en marknadsförande text: “And hey, Dealforfriends works everywhere – Including your mother’s iPhone and your girlfriend’s Macbook, we’re not joking.” (dealforfriends.com/retailers) Jättekul, haha eller vaddå? Otroligt korkat om inte annat

  9. notsure May 8, 2014 at 10:35 pm Reply

    Det fullkomligt kryllar av heterosexuella, medelålders män i modebranchen. Detta har feministisk forskning tydligt visat genom att påtala för alla som inte förstår att mörkertalet är jättestort.
    Då jag har inside information så vet jag att F! just nu arbetar fram ett förslag för att förbjuda kameror. För att Breivik.

  10. Rudolf Hess May 15, 2016 at 6:47 am Reply

    Haha 😂 detta
    Måste vara ett skämt?

  11. Dai August 19, 2017 at 1:32 pm Reply

    Ja, och som vi vet är jämställda länder som IS långt före patriarkerna, där har dom totalförbjudet kvinnor att vissa sina kroppar överhuvudtaget så att dom inte stödjer patriarken av misstag.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: